Przeanalizuj strategię rozwoju swojej firmy
Strategia jest jednym z podstawowych instrumentów zarządzania. To właśnie dobrej strategii wiele firm zawdzięcza swój sukces, a wiele niepowodzeń można wyjaśnić realizacją błędnej strategii przedsiębiorstwa.
🎯 Strategia firmy określa, w jaki sposób realizowane są jej podstawowe cele. Wybór strategii rozwoju firmy jest zadaniem i odpowiedzialnością właściciela. To on powinien zadbać o przedstawienie wizji strategicznej, wybór produktów i rynków oraz określenie modelu działania.
Każde przedsiębiorstwo, niezależnie od formy własności, ma główny cel: dąży do utrzymania się na rynku oraz, jeśli to jest możliwe, rozwijania swojej działalności. I działa tak, aby ten cel zrealizować.
A zatem można by powiedzieć, że każda firma posiada strategię, niezależnie od tego czy sobie to uświadamia, czy jej działania są przemyślane, zaplanowane, zapisane na piśmie, czy też opierają się na spontanicznych, jednostkowych decyzjach menedżerów.
Jednak nieprzemyślana, nieokreślona strategia i intuicyjnie podejmowane decyzje nie gwarantują rozwoju firmy.
👍Dzięki opracowaniu strategii dla Twojej firmy:
- Wiesz czego chcesz. Siłą napędową strategii nie są analizy, lecz wola jednego człowieka lub zespołu.
- Wiesz czego nie chcesz. Jasne wykluczenie pewnych sytuacji i działań zapobiega odwracaniu uwagi od właściwych celów.
- Tworzysz coś nowego. Strategia musi zawsze łączyć się z innowacją.
- Łączysz szanse istniejące na zewnątrz z umiejętnościami wewnętrznymi.
- Komunikujesz strategię w sposób jasny i zrozumiały wszystkim zainteresowanym.
- Jesteś konsekwentny. Trwałe atuty konkurencyjne nie powstają w krótkim czasie. Aby je stworzyć potrzeba wizji oraz działań, które rozciągają się na dziesięciolecia.
- Dbasz aby strategia przenikała wszystkie aspekty działania przedsiębiorstwa i każda podejmowana decyzja miała ją na uwadze.
👎 Aby sprecyzować pojęcie strategii odpowiedzmy sobie na pytanie:
Czym strategia nie jest?
👉 Strategia nie jest programem doraźnych działań dostosowawczych, reakcją na krótkookresowe zaburzenia powstające w samej firmie i w jej otoczeniu. Ujmując rzecz obrazowo, strategia dotyczy kursu statku a nie falowania morza.
👉 Strategia nie jest typowym planem, który liczbowo i terminowo ujmuje zadania na najbliższe 2-3 lata. Strategia jest przede wszystkim jakościową koncepcją przyszłości firmy. Ilościowy plan może być co najwyżej jednym z elementów przełożenia tej koncepcji na konkretne działania.
👉 Strategia nie jest zbiorem intencji i pobożnych życzeń. Musi mieć walor wykonalności nawet jeśli ambicje właścicieli są ogromne.
👉 Strategia nie jest zbiorem idei stworzonych i realizowanych w wąskim gronie kierownictwa firmy. Strategia to koncepcja działania, którą pracownicy, a przede wszystkim kadra kierownicza, rozumieją i której starają się podporządkować podejmowane decyzje i działania.
👣 Jeżeli nie masz pewności, że Twoja strategia dla firmy jest przemyślana ani że ją skutecznie realizujesz, skontaktuj się z nami.
👣 Pomożemy Ci przygotować skuteczną strategię dla Twojej firmy i wdrożyć jej realizację.
Bibliografia:
1. „Zarządzanie. Teoria i praktyka” Praca zbiorowa, redakcja K. Koźmiński
2. Artykuł „ Tworzenie strategii w małych firmach” Andrzej Żuk
👣 Inne artykuły o podobnej tematyce: