Sukces Twojej firmy zależy od modelu biznesowego

2021-09-27 Strategia rozwoju

Model biznesowy określa nie tylko formułę, według której zarabiasz pieniądze, ale też kontekst strategiczny całej organizacji. Możesz o nim myśleć jak o kombinacji wszystkiego, co robisz by zaoferować klientom wartość i przy tym zarobić pieniądze. Piszemy o tym w artykule: „Jaki jest Twój model biznesowy?

🎯 Im bardziej odmienna i autorska jest twoja kombinacja, tym więcej na niej zarobisz. Wyróżniające się modele biznesowe oferują klientom produkty, usługi lub inną wartość, które stanowią nową jakość w stosunku do oferty konkurencji.

Opisz swój model biznesowy odpowiadając na pytania:

Jaki problem próbujesz rozwiązać?

Ludzie nie potrzebują nowego gadżetu, potrzebują gadżetu, który rozwiąże problem. Nikt nie prosił o bankomaty, klienci chcieli po prostu dłuższych godzin otwarcia banków. Bankomaty rozwiązały ten problem.

Właśnie takie pominięte przez innych rynki lub problemy, które nie mają dobrego rozwiązania stanowią najlepsze okazje do powstania świetnego modelu biznesowego.

Kto potrzebuje rozwiązania problemu?

Klient, którego będziesz obsługiwać. W przypadku bankomatów rynek jest olbrzymi – potencjalnym klientem jest każdy posiadacz konta bankowego.

W przypadku klonowania zwierzaków domowych – potencjalni klienci to ludzie z 50 tysiącami złotych w kieszeni, którzy kochają swoich pupilów na tyle, aby chcieli je odtworzyć. Czy jest to interesująca grupa klientów?

Jaki segment rynku cię interesuje?

Nike robi buty dla wielu segmentów rynku obuwniczego: buty do biegania, koszykówki, aerobiku itd. Nowoczesny marketing skupia się na zachowaniu klienta.

W jaki sposób rozwiążesz problem klienta inaczej/lepiej niż konkurencja?
Co jest propozycją wartości?

Jaka jest relacja między rozwiązywanym przez ciebie problemem klienta a ceną, jaką za to rozwiązanie żądasz? Jeśli Twój produkt rozwiązuje problem klienta to należy się spodziewać, że klient doceni rozwiązanie i zapłaci znacznie więcej niż kosztuje cię wytworzenie produktu.

Im większa różnica między kosztem wytworzenia a kwotą, jaką klient jest gotowy zapłacić przy zakupie, tym większa propozycja wartości.

W którym miejscu łańcucha wartości umiejscawia się twoja oferta?

Wiele kreatywnych modeli biznesowych – takich jak Skype, Amazon czy eBay – całkowicie zmieniło łańcuch wartości, eliminując producentów lub dostawców lub zmieniając ich umiejscowienie w łańcuchu.

Jaki jest twój model przychodu?

Czynniki takie jak: w jaki sposób pobierzesz opłatę, ile ona wyniesie i jaka część twojej oferty będzie głównym źródłem wpływów, determinują twój model przychodu.

Przykład: większość linii lotniczych dokonała radykalnych zmian w swoim modelu przychodu. Opłaty dawniej wliczane w cenę biletu oferuje się teraz jako opcje dodatkowe. Takie rzeczy jak bagaż rejestrowany, bagaż podręczny, dodatkowa przestrzeń dla nóg, jedzenie pokładowe generują dziś miliardy dolarów dochodu dla linii lotniczych.

Jak wygląda twoja strategia konkurencyjna?

Potrzebujesz planu, aby się wyróżnić wśród konkurencji – poprzez marketing, sprzedaż i działalność operacyjną. Plan ten pozwala ci skutecznie pokonać/przyćmić konkurencję.

W jaki sposób podtrzymasz swoją konkurencyjność?

Kiedy wyprzedzisz konkurentów, będą próbowali cię dogonić i naśladować twoją strategię. Najlepsze modele biznesowe tworzą bariery w celu utrzymania zdobytej przewagi konkurencyjnej.

Z pomocy jakich partnerów biznesowych korzystasz?

Henry Ford tworzył firmy, które wytwarzały wszystko, co potrzebne do jego samochodów. Toyota – przeciwnie – bazuje na sieci partnerów, którzy opracowują i produkują większość komponentów jej samochodów.

Czy relacje z partnerami wzmacniają twój model biznesowy?

Które efekty sieci możesz wykorzystać?

Gdybyś posiadał jedyny w świecie faks, nie byłby on zbyt przydatny, ponieważ nikt inny nie mógłby nic za jego pośrednictwem otrzymać. Efekty sieci wzmacniają wartość zakupu, kiedy sieć użytkowników się rozrasta.

Jak oceniasz swój model biznesowy? Jak możesz go ulepszyć?

👣 Jeśli potrzebujesz pomocy, jesteśmy do Twojej dyspozycji https://synergy-consulting.pl/kontakt/
👣 Czytaj też: „Przeanalizuj swój model biznesowy” https://synergy-consulting.pl/przeanalizuj-swoj-model-biznesowy/

Bibliografia:
Jim Muehlhausen „Modele biznesowe”

0
    0
    Twój koszyk
    Twój koszyk jest pustyPowrót do sklepu