Jaki jest twój model biznesowy?

13 stycznia 2021 Strategia rozwoju 0

Model biznesowy to twoja formuła zysku. To metoda, której używasz do pozyskania klientów, obsłużenia ich i zarobienia pieniędzy.

Wielu menedżerów uważa, że wszystkim, czego potrzebuje, jest biznesplan, ale biznesplany są pasywne. W dzisiejszym świecie nieoczekiwanych przemian najlepszym sposobem na pozostanie przedsiębiorczym jest posiadanie dobrego modelu biznesowego.

👉 Co to jest model biznesowy?

Na najbardziej podstawowym poziomie twój model biznesowy to formuła, która pozwala ci zarabiać pieniądze. Możesz o nim myśleć jak o kombinacji wszystkiego, co robisz by zaoferować klientom wartość i przy tym zarobić pieniądze. Im bardziej odmienna i autorska jest twoja kombinacja, tym więcej na niej zarobisz.

Każda firma posiada model biznesowy. Jest on mniej lub bardziej efektywny, a często także mniej lub bardziej świadomie budowany.

Teraz, w czasie kryzysu wywołanego pandemią, warto się zastanowić nad swoim modelem biznesowym i poszukać sposobów na jego udoskonalenie.

👉 Czy biznesplan to to samo co model biznesowy?

Wielu przedsiębiorców uważa, że biznesplan i model biznesowy to jedno i to samo. Skupiają się na długoterminowych projekcjach finansowych i szczegółach operacyjnych towarzyszących biznesplanowi, a pomijają aspekt modelu biznesowego. Jeśli jednak nie posiadamy solidnego modelu biznesowego, takie projekcje i szczegóły są przedwczesne.

Twój biznesplan jest planem wykonawczym Twojego modelu biznesowego.

Świetny biznesplan nie może naprawić kiepskiego modelu biznesowego. Zbyt duża część biznesplanu jest zwykle poświęcana na wytłumaczenie tego, jak będzie działać model biznesowy zamiast tego, dlaczego będzie działać.

Aby stworzyć udany biznes potrzeba konkretnego i solidnego modelu biznesowego oraz dobrego biznesplanu.

👉 Przewaga konkurencyjna a model biznesowy.

Przewaga konkurencyjna pozwala firmie osiągać lepsze wyniki niż innym firmom w tej samej branży lub na tym samym rynku. Przewaga konkurencyjna pozwala Ci pokonać innych na tym samym rynku lub w tej samej branży w kontekście sprzedaży, zysków lub innych mierników efektywności.

Model biznesowy jest rozleglejszy niż sama przewaga konkurencyjna. Możesz posiadać niezwykłą przewagę konkurencyjną ale słaby model biznesowy. Np. gdyby Starbucks sprzedawał kawę o połowę taniej, jego przewaga konkurencyjna by wzrosła, ale model biznesowy stałby się znacznie gorszy.

🎯 Twój model biznesowy jest podstawą zdolności twojej firmy do generowania zysków. Wiele czynników, które wyróżniają twoją firmę spośród innych, wynika bezpośrednio z modelu biznesowego.

Najlepsze modele biznesowe nie są zaledwie pomysłem. Świetny model biznesowy rozwiązuje problemy klientów w kreatywny sposób i generuje zyski znacznie przekraczające wcześniejsze założenia.

Stworzenie prężnej firmy z kiepskim modelem biznesowym jest niemożliwe. Jeśli pragniesz, aby twoje wysiłki przynosiły najlepsze rezultaty, a do tego chcesz maksymalnie wykorzystać swoje zalety, stworzenie dobrego modelu biznesowego jest niezbędne.

Z pewnością możesz przytoczyć przykłady ciężko pracujących biznesmenów, którzy nie osiągnęli sukcesu, jaki powinna przynieść taka właśnie praca. Trzeba najpierw popracować nad swoim modelem biznesowym, a potem dopiero ciężko pracować nad firmą.

🎯 Ciężka praca połączona z solidnym modelem biznesowym przynosi znacznie lepsze efekty niż sama ciężka praca.

Tworzenie doskonałego modelu biznesowego nie jest jednorazowym wydarzeniem – to proces. Najpierw nakreślasz pierwszą wersję swojego modelu. Część zadziała, część nie. Ulepszasz części, które działają i naprawiasz te, które nie działają. Po pewnym czasie uzyskujesz świetny model biznesowy. Nie możesz pominąć etapu prób i błędów. W świecie modeli biznesowych porażka zwykle poprzedza sukces.

🎯 Nie bój się porażki. Bądź gotów do ciągłego zmieniania i poprawiania swojego modelu, a dzięki temu będziesz mógł stworzyć naprawdę udaną wersję.

👉 Modele biznesowe są zmienne.

Masz możliwość dokonywania stopniowych, ale ciągłych zmian w celu ulepszenia swojego modelu. Może to zająć 10 albo 20 lat, ale wszystkie modele biznesowe ulegają osłabieniu. Jeśli właściciele nie obmyślają na nowo swoich modeli, ryzykują że staną się niewolnikami własnych, złych modeli biznesowych.

Studium przypadku:

Przez większą część XX wieku Kodak zajmował dominującą pozycję w branży filmów fotograficznych. Przez ponad 75 lat znaczna część kapitału firmy budowana była na bazie sukcesu tradycyjnej błony fotograficznej. Pomimo pojawiających się oznak umierania tego modelu biznesowego, firmie trudno było odejść od atrakcyjnych dochodów. Kodak nie docenił siły fotografii cyfrowej. Prostota, łatwość obsługi i przewaga cenowa aparatów cyfrowych zmiażdżyły branżę tradycyjnej fotografii.

Możesz zagotować się we własnym modelu biznesowym jak żaba w stopniowo podgrzewanej wodzie, jeśli nie będziesz reagować na śmiertelne zmiany w otoczeniu.

👣 Czytaj też: https://synergy-consulting.pl/biznesplan-2021-trzy-niezbedne-kroki/

👣 Udoskonalaj swój model biznesowy: https://synergy-consulting.pl/audyty/#audyt-organizacyjno-zarzadczy

Bibliografia:
Jim Muehlhausen „Modele biznesowe”