Przeanalizuj swój model biznesowy

2021-01-18 Strategia rozwoju

Model biznesowy określa nie tylko formułę, według której zarabiasz pieniądze, ale też kontekst strategiczny całej organizacji.

Aby ocenić swój model biznesowy, podziel go na trzy główne obszary i zidentyfikuj te, które warto poprawić.

⛳ Obszar 1 -Oferta – co oferujesz?

Najważniejsze w tworzeniu świetnego modelu biznesowego jest przygotowanie produktu /usługi, którego klienci będą pragnąć i który będą kupować. Krótko opisz kluczowe aspekty swojej oferty i to, dlaczego mają znaczenie dla klienta.

Zadaj sobie następujące pytania:

  • Co jest Twoim głównym produktem/usługą?
  • Dlaczego klient tego potrzebuje?
  • Co robi klient, jeśli nie ma dostępu do Twojej oferty?
  • Jak określisz/wyróżnisz swoją ofertę?
  • Czy wdrażasz strategię „błękitnego oceanu” czy strategię „ czerwonego oceanu?

Sprzedaż twojego produktu dobrze dobranemu klientowi na odpowiednim rynku ma znaczący wpływ na rentowność.

Niektóre branże są lepszym i rentowniejszym pomysłem niż inne np. tworzenie oprogramowania jest lepszym pomysłem niż linie lotnicze.

Pamiętaj, że realia biznesowe ciągle się zmieniają. Na stacjach benzynowych kiedyś naprawiano samochody, dziś sprzedaje się pączki i kanapki.

⛳ Obszar 2 -Monetyzacja – jak zarabiasz na ofercie?

Czy zarabiasz tylko na sprzedaży towaru, czy masz dostęp do wielu zróżnicowanych źródeł przychodu? Oto kilka pytań, które powinieneś sobie zadać:

  • Czy właściwie wyceniasz swoje produkty/usługi?
  • Czy masz znaczącą przewagę kosztową?
  • Czy twoje przychody są stabilne lub przewidywalne?
  • Czy posiadasz silny i efektywny zespół sprzedażowy?
  • Czy możesz pozyskać fundusze od inwestorów lub z innych źródeł?

Twój model przychodu powinien uwzględniać wyjątkowe strumienie przychodów, marże, a także powinien unikać powszechnych pułapek rynkowych takich jak przedawnienie technologii czy nasycony rynek.

Duże marże w twojej firmie w porównaniu z marżami konkurencji są w znacznym stopniu tym, co czyni model biznesowy dobrym.

Nie wszystkie firmy mogą sobie pozwolić na marżę w wysokości 90%. Twoja marża zależy od twojej konkurencji oraz od branży. Twój model biznesowy może być świetny z marżą 10%, jeśli tylko marża konkurencji wynosi 5%.

Czy możesz przejść test Warrena Buffeta? Bufet stwierdził, że jeśli nie możesz podnieść cen, to trafiłeś na zły biznes.

⛳ Obszar 3 – Trwałość – jak podtrzymasz cały proces?

  • Jak znacząca jest twoja przewaga konkurencyjna?
  • Czy będziesz w stanie ją utrzymać lub wzmocnić?
  • Czy zmiany demograficzne, zachowań konsumentów lub trendów mogą stać się w przyszłości zagrożeniem dla twojej firmy?
  • W jakim stopniu sprzedaż w firmie jest zależna od zaangażowania właściciela?
  • Czy opracowałeś strategię wyjścia z inwestycji? Co się stanie, jeśli nagle będziesz musiał przestać pracować?

Kompletny i dopracowany model biznesowy może skutecznie spełniać swoje zadanie przez długi czas. Najlepszym sposobem na dalsze wzmacnianie i rozwijanie swojego modelu biznesowego jest innowacja. Może ona przybrać wiele postaci. Twój model może być wzmocniony przez zmianę rynku docelowego, modelu marketingowego, tego, co sprzedajesz, poprawy modelu sprzedaży czy systemu realizacji zamówień.

Powinieneś budować swój model biznesowy w taki sposób, aby był cenny dla kolejnego właściciela tak samo, jak jest cenny dla Ciebie. Im łatwiej jest dokonać przeniesienia na nowego właściciela, tym lepszy i kompletniejszy jest Twój model biznesowy.

🎁 Kiedy już ocenisz swój model, zrozumiesz jego silne i słabe strony. Pomożemy Ci ulepszyć silne strony Twojego modelu i poprawić jego słabe strony.

Zmiany nie są przyjemne. Przez lata pracujesz nad zbudowaniem swojego modelu biznesowego i silnej firmy, a potem nadchodzą zmiany i wszystko psują. W końcu jednak będziesz musiał zmienić swój model biznesowy. Mniejsze ryzyko niesie ze sobą zmiana wdrożona za wcześnie niż za późno, nawet jeśli tak Ci się nie wydaje.

👣 Czytaj też: https://synergy-consulting.pl/jaki-jest-twoj-model-biznesowy/

0
    0
    Twój koszyk
    Twój koszyk jest pustyPowrót do sklepu