Pracuj tak, aby się nie wypalić

5 stycznia 2022 Marka osobista 0

Wypalenie zawodowe to wynik chronicznego stresu związanego z pracą, który powoduje, że czujemy się wyczerpani fizycznie i emocjonalnie.

Przebiega w trzech etapach, z których trzeci chroniczny może doprowadzić do konieczności wielomiesięcznej rezygnacji z pracy i intensywnego leczenia (👣czytaj również „Wypalenie zawodowe jest chorobą”). Spotykane jest w każdym zawodzie i u osób z różnym stażem – niektórym może przydarzyć się po 20 latach pracy, innym po kilku miesiącach. Zależy to od indywidualnych predyspozycji i cech osobowości oraz od środowiska pracy.

❓ Jak zapobiegać wypaleniu zawodowemu?

Ideą, która pozwala na zapobieganie wypaleniu jest work-life balance –  koncepcja zarządzania czasem, która stawia sobie za cele odnalezienie i zachowanie niezbędnej równowagi tj. balansu pomiędzy pracą (karierą) a życiem prywatnym (rodzina, zdrowie, odpoczynek, hobby).

Pewne cechy osobowości zwiększają ryzyko wypalenia zawodowego. Na czynniki zewnętrzne nie zawsze mamy wpływ. Ale zawsze możemy świadomie wybrać taki styl życia i pracy, który pomoże nam zachować równowagę pomiędzy tymi obszarami. Oto kilka przydatnych – naszym zdaniem – sugestii:

  • Ustal priorytety w życiu zawodowym i osobistym. Nie przynoś do domu dokumentów z pracy, problemów ze współpracownikami i klientami.
  • Naucz się delegowania obowiązków i zrozum, że nie jesteś odpowiedzialny za wszystko. Wiele osób pracuje z przekonaniem, że tylko one mogą i muszą wszystko kontrolować.
  • Buduj dobre relacje z otoczeniem w pracy i w domu. Najlepiej realne, twarzą w twarz. Uśmiech, życzliwość, gotowość do niesienia pomocy i zaufanie – w takim otoczeniu łatwiej jest przetrwać nawet trudne chwile.
  • Wypoczywaj. Relaksuj się w dni wolne od pracy i w czasie urlopu bez zaglądania do poczty mailowej i odbierania telefonów w sprawach zawodowych.
  • Rozwijaj zainteresowania. Nie zapominaj o swoich pasjach, czy czynnościach, które sprawiają Ci radość. Wygospodaruj minimum czasu w tygodniu, miesiącu i roku, aby możliwe było realizowanie własnego hobby.
  • Ucz się, rozwijaj. Bardzo często osoby dotknięte wypaleniem mają poczucie, że od dawna nie rozwijają się już w swojej pracy. Bo pracodawca nie zapewnia szkoleń, albo kieruje na nie tylko nowo zatrudnionych. A więc sam zadbaj o swój rozwój: czytaj, korzystaj z wiedzy dostępnej w Internecie.
  • Bądź uważny. Rób jedną rzecz, ale z pełną koncentracją na danej chwili. Przekonanie, że potrafisz jednocześnie ogarnąć kilka rzeczy na raz jest złudne i krótkowzroczne. Obciąża, wyczerpuje, a w konsekwencji wypala.
  • Wysypiaj się. Zadbaj o to zanim poczujesz pierwsze objawy wypalenia zawodowego.
  • Pracuj nad poczuciem własnej wartości i pewności siebie. Zacznij od doceniania się za swoje sukcesy i osiągane cele nawet, jeśli inni ich nie dostrzegają.
  • Walcz z rutyną. Nie daj się przytłoczyć codzienności. Uruchom pokłady kreatywności. Bądź ciekawy świata i ludzi. Zmianę traktuj jako szansę na lepszą przyszłość i wykorzystuj ją.

Nie podtrzymuj swojego spadającego zaangażowania w pracy antydepresantami lub używkami. To tylko odsuwanie od siebie problemu, który i tak trzeba będzie rozwiązać. Lepiej zrobić to przy pomocy specjalisty.

Pamiętaj! Każdy z trzech etapów wypalenia zawodowego jest długotrwały, a jego objawy czytelne. Gdy czujemy się dotknięci wypaleniem, zamiast od razu rzucać pracę, warto znaleźć przyczynę, zidentyfikować emocje, przepracować ten stan z bliskimi lub specjalistą.

Źródło:

  1. Sposoby na stres. Poradnik dla pracodawców. – Państwowa Inspekcja Pracy (www.pip.gov.pl).
  2. „Jak pracować, aby się nie wypalić” rozmowa z Igorem Rotbergiem, „Forbes” 20/2021
  3. Portal https://allebiznes.pl/18-sposobow-wypalenie-zawodowe/
  4. Portal https://www.aplikuj.pl/porady-dla-pracownikow/1602/problematyczne-wypalenie-zawodowe-jak-sobie-z-nim-radzic
  5. Portal https://kadry.infor.pl/wiadomosci/3071838,Zwolnienie-lekarskie-na-wypalenie-zawodowe-od-2022-roku.html