Nowoczesny Lider – siła przywództwa
Wydarzenia ostatnich lat, radykalne zmiany w metodach pracy, oczekiwania osób wchodzących na rynek pracy sprawiły, że na znaczeniu zyskały nowe kompetencje liderów. Oczekiwane są umiejętności budowania zaangażowania pracowników, kreowanie kultury organizacyjnej opartej na zaufaniu, współpracy i innowacyjności.
Często jednak wśród kadry zarządzającej brak jest świadomości, że zaangażowanie pracowników zależy przede wszystkim od postawy kierowników i menedżerów oraz że na zbudowanie atmosfery motywacji w firmie trzeba ciężko pracować. Zła atmosfera, brak zaangażowania nie jest winą pracowników, lecz niewłaściwego zarządzania nimi.
👉 Poniżej prezentujemy pięć wskazówek dla menedżerów, jakie zachowania są kluczowe w budowaniu efektywnych i zgranych zespołów:
1. Zapewnij bezpieczeństwo psychologiczne.
Dlaczego to jest ważne?
Kompleksowość i zmienność dzisiejszych wyzwań wymaga dobrej współpracy w zespołach oraz dużej kreatywności. Aby je zapewnić, potrzebne jest budowanie atmosfery, w której ludzie czują się dobrze, mogą być sobą, nie tracą czasu i energii na udawanie kogoś innego.
Jak to osiągnąć?
Bezpieczeństwo budują takie zachowania jak:
- uwzględnianie różnorodności i indywidualizacja podejścia,
- regularne rozmowy ze współpracownikami – nie tylko na temat bieżących spraw,
- budowanie zaufania w zespole,
- otwartość na pytania, pomysły, czy krytykę,
- przyzwolenie na błędy, jeśli prowadzą do nauki
- troska o dobrostan i zdrowie psychiczne współpracowników.
2. Inspiruj i kreuj poczucie sensu.
Dlaczego to jest ważne?
Zmiany pokoleniowe na rynku pracy oraz intensywne przeżycia związane z takimi kryzysami jak pandemia czy wojna spowodowały, że jednym z kluczowych czynników motywujących ludzi do działania stało się poczucie sensu.
Jak to osiągnąć?
Istotne jest wywoływanie autentycznego zaangażowania u współpracowników poprzez wskazanie określonych celów oraz odpowiadanie na pytanie: jak nasze produkty, czy usługi wpływają na świat, w którym żyjemy?
Ludzie oczekują od liderek i liderów inspiracji, prezentowania i promowania pozytywnego nastawienia, możliwości współtworzenia ambitnych i jednocześnie realnych celów. Ważna jest też akceptacja idei i pomysłów, regularne i częste udzielanie informacji zwrotnej, a szczególnie doceniane i chwalenie.
3. Wspieraj klimat współtworzenia.
Dlaczego to jest ważne?
W globalnej gospodarce opartej na wiedzy zmieniają się zasady gry. Dotychczasowy konkurent, jutro może być naszym sojusznikiem lub współtwórcą wspólnego know how. Nie konkurencja, a współpraca staje się kluczem do osiągnięcia sukcesu.
Jak to osiągnąć?
Należy tworzyć kulturę organizacyjną, w której:
- zespołowo realizujemy cele,
- otwarcie się komunikujemy,
- słuchamy siebie nawzajem,
- dzielimy się wiedzą i pomysłami,
- budujemy pozytywne relacje,
- aktywnie poszukujemy porozumienia i współpracy także ponad zespołami,
- w razie potrzeby współpracujemy z dawnymi konkurentami tak, aby osiągnąć dalekosiężne cele.
4. Buduj kulturę odpowiedzialności.
Dlaczego to jest ważne?
Zarządzanie poprzez wydawanie poleceń i rozliczanie z przydzielonych zadań, stało się mało skuteczne, nieefektywne oraz zabijające kreatywność i inicjatywę. Alternatywą jest budowanie kultury, w której promowana jest autonomia. Każdy w zespole bierze odpowiedzialność za wyniki i atmosferę pracy, a nie czeka biernie na wytyczne i rozkazy.
Jak to osiągnąć?
Decyzje podejmowane są bez zbędnej zwłoki, na najniższym możliwym szczeblu, przez osoby najlepiej poinformowane i będące jak najbliżej danej sytuacji. Promuj:
- koncentrowanie się na doskonaleniu a nie na unikaniu błędów,
- przejawianie inicjatywy i przedsiębiorczości,
- zachęcaj zespół do szybkiego reagowania na problemy i wyzwania.
Ważnym elementem kultury odpowiedzialności jest system monitorowania efektów i wzajemnego rozliczania się z wyników i osiąganych celów.
5. Zarządzaj zmianami i innowacjami.
Dlaczego to jest ważne?
Skuteczne wdrażanie zmian w organizacji było zawsze ważne, jednak często niedoceniane. Dzisiejsze tempo zmian i radykalnych innowacji wynikających m.in. z rewolucji cyfrowej: nowe technologie, nowe modele biznesowe, czy rozwój sztucznej inteligencji powoduje, że liderzy i liderki dużą uwagę powinni dziś skupić na przewodzeniu zmianom i innowacjom.
Jak to osiągnąć?
Zachęcaj do prezentowania nowych pomysłów, swoją postawą wskazuj na ich niezbędność i sens realizacji. Z entuzjazmem angażuj się we wdrażanie nowych rozwiązań, skupiaj wokół siebie ludzi otwartych na nowości i ciekawych świata. Wspieraj wytrwałość i ciągłe doskonalenie ludzi i procesów.
Powyższe zachowania są elementami nowoczesnego zarządzania, które buduje silne i skutecznie działające zespoły. Motywuje ludzi do zaangażowanej pracy i lojalności wobec firmy. Jest przeciwieństwem coraz mniej skutecznego „mikrozarządzania”.
🎯 Nowoczesny sposób zarządzania zmienia menedżerów w liderów i przyczynia się do rozwoju przedsiębiorstw. Menedżerowie powinni się tego uczyć, ponieważ powinni być liderami.
👉 Zachęcamy do poszerzania wiedzy w tym zakresie. Jedną z lepszych możliwości jest udział w Akademii Menedżera Synergy© https://synergy-consulting.pl/szkolenia/#akademia-managera
Artykuły o podobnej tematyce: