Menedżerze, rozwijaj umiejętności interpersonalne

👉 W życiu zawodowym pełnimy najczęściej jedną z dwóch ról: pracownika lub kierownika.

Oczywiście pod pojęciem „pracownik” rozumiem wiele różnych wykonywanych zawodów, począwszy od osób wykonujących proste prace, aż do wysoko wykwalifikowanych specjalistów.

Także określenia „kierownik” używam w bardzo szerokim kontekście. To będą brygadziści, szefowie zmian, kierownicy działów, menadżerowie średniego i wysokiego szczebla, właściciele firm małych i dużych .

👉 To, co łączy te grupy, to stosunek zależności występujący pomiędzy pracownikami i ich kierownikami. Kierownicy mają prawo wyznaczać zadania, oceniać ich realizację i formułować oczekiwania co do efektu.

👆 W dobrze funkcjonującym przedsiębiorstwie cele pracowników i kierowników są tożsame: sukces rynkowy firmy związany jest z przychodami wystarczającymi na rzetelne opłacenie wysiłku pracowników oraz na inne niezbędne dla firmy i jej właścicieli wydatki i rozwój.

W praktyce oczywiście nic nie jest tak proste. Ludzie przychodzą do pracy w firmie z wieloma potrzebami, oczekiwaniami, przekonaniami i motywacjami. Jeśli odnajdują sprzyjające środowisko, rozwijają swój potencjał i zaangażowanie.

Kierownicy, których zadaniem powinno być dbanie o to środowisko mają wiele różnych ograniczeń. Są to ograniczenia finansowe (nie mogą zaspokoić oczekiwań pracowników co do wyposażenia stanowiska pracy czy wynagrodzenia), organizacyjne (struktura firmy), personalne, osobowościowe i wiele innych.

W tym skomplikowanym układzie różnych potrzeb, oczekiwań i możliwości bywa, że pracownicy cenią swoich szefów, chcą dla nich pracować, a nawet poświęcają pewne swoje dobra (np. czas wolny) na rzecz ich sukcesu.

❓Jakie cechy menedżera powodują, że ten optymistyczny scenariusz się spełnia?

Dzisiaj modele kompetencji mówią jasno: w osobowości wybitnych liderów umiejętności interpersonalne takie jak empatia, współpraca, budowanie relacji, tworzenie inspirującej wizji, akceptacji dla zmian, globalnego myślenia, przeważają nad takimi umiejętnościami jak myślenie, rozumowanie, logika, rozwiązywanie problemów i umiejętność uczenia się.

Firmy potrzebują liderów skupionych na osiąganiu lepszych wyników. Jednak na dłuższą metę wyniki mogą się okazać solidniejsze, kiedy liderzy nie mówią ludziom, co mają robić, ani nie robią tego za nich. Ich motywacją jest pomaganie innym w odnoszeniu sukcesów.

W następnych artykułach przedstawię kompetencje, które powinni posiadać tacy liderzy.

Autor: Grażyna Machała, praktyk biznesu z trzydziestoletnim doświadczeniem, trener, coach.