Jak zbudować atmosferę motywacji w zespole? – część 2

Nasza umiejętność komunikowania się, otwiera przed nami najskuteczniejszy sposób motywowania: 🎯 przekonywanie i dawanie przykładu.

📌 Czy odwołujesz się do mocnych stron członków zespołu?

Świetni menedżerowie nie skupiają się na słabościach, lecz na mocnych stronach danej osoby czy zespołu. Gdy zauważysz mocne strony, nazywaj je i akcentuj, wtedy motywowanie jest łatwiejsze. Ludzie odczuwają wówczas satysfakcję z wykonywanej pracy i wykonują ją lepiej. Skupianie się na pozytywach sprawia, ze ludzie się rozwijają.

Najbardziej znanym i nadal powszechnie stosowanym sposobem motywacji jest metoda „kija i marchewki”. Jednak badania nad zachowaniami człowieka prowadzone na Uniwersytecie w Ohio wykazały, że lepszą wydajność pracowników uzyskuje się poprzez ich nagradzanie, a nie karanie. Motywując w sposób pozytywny, nie tylko inspirujesz pracowników, ale również poprawiasz ich samopoczucie i sprawiasz, że dzięki temu pracują wydajniej.

📌 Czy doceniasz ludzi?

Docenienie musi być konkretne i pozytywne. Jeśli powiesz komuś, że dobrze wykonał pracę, to jest to lepsze, niż gdybyś nic nie powiedział. Ale jeśli naprawdę chcesz pomóc komuś w rozwoju, powiedz, co konkretnie dobrze zrobił. Pamiętaj, ze krytyka zabija samoocenę i chęć dobrego wykonania pracy. Konstruktywna pochwała buduje nowe umiejętności, stymuluje pewność siebie i poprawia poziom wykonania zadania. Nigdy nie bądź twardy dla osoby, która wie, że zrobiła coś źle.

📌 Czy nagradzasz i dotrzymujesz obietnic?

Jeżeli ludzie osiągają uzgodnione wcześniej cele, powinni być nagradzani. Ważne jest, aby standardy wykonania zadań były jasno zdefiniowane i każdy znał zasady przyznawania nagród. Pamiętaj, że jeśli dajesz dodatkową pracę osobie, która szybko uporała się z obowiązkiem, to ją karzesz, a nie nagradzasz.

Gdy projekt jest już wykonany i przyniósł oczekiwane rezultaty, nie zapominaj o swoich zobowiązaniach. Szefowie, którzy obiecują szkolenia, podwyżki czy lepsze warunki pracy, a potem nie dotrzymują tych zobowiązań, tracą najlepszych pracowników. Nic bowiem bardziej nie zniechęca pracowników, którzy ciężko pracują, aby osiągnąć wyznaczony cel, niż szef, który rezygnuje z pomysłu i nawet nie zadaje sobie trudu, by ich o tym poinformować.

📌 W jakim stopniu słuchasz i uczysz się?

Menedżerowie, którzy rozważają pomysły członków zespołu i wsłuchują się w ich problemy, budują poważne i dobre firmy.

Wystarczy, że spytasz każdego z nich, co lubi najbardziej w wykonywanej pracy. Zapytaj np.: Jaki rodzaj wykonywanej pracy powoduje, że czujesz się tu tak dobrze? Gdy już poznasz ich opinie, rozważ kilka rzeczy z przeszłości. Poszukaj odpowiedzi na następujące pytania:

  • 👉 Na jakie działania z Twojej strony pracownicy odpowiedzieli przychylnie?
  • 👉 Jaki typ projektów i zadań przyniósł najlepsze efekty?
  • 👉 Które z nich natomiast wpędziły Twoich ludzi w apatię?

Posiadając tyle informacji, powinieneś już dobrze wiedzieć, jaki rodzaj pracy najbardziej zadowala Twoich pracowników.

📌 W jakim stopniu jesteś wzorem do naśladowania?

Najlepsi menedżerowie stanowią wzorce do naśladowania. Dobry menedżer akceptuje to, że jest odpowiedzialny za zespół i nie oczekuje, że grupa będzie odpowiedzialna za niego. Znaczy to, że nie deleguje niemiłych obowiązków – sam się nimi zajmuje.

Jeżeli sam jesteś przepełniony energią i entuzjazmem do swojej pracy, to Twoi pracownicy szybko przejmą te cechy od Ciebie. Nawet gdy macie problemy lub musicie wykonać zadania, które wydają Ci się bardzo trudne, nie ukrywaj tego przed pracownikami. Powiedz im o tym i wspólnie się zastanówcie, jakie działania należy podjąć. Pozwól im poczuć, że ich opinia jest dla Ciebie ważna. Uznają wówczas, że warto pracować dla waszej firmy, że ich praca jest wartościowa i daje im zadowolenie.

Pamiętaj, że jeśli menedżer:

  • 👎 Nie wykazuje zapału do pracy,
  • 👎 Nie ma wiary w sens swojej pracy,
  • 👎 Jest cyniczny,
  • 👎 Neguje cele firmy lub sposób jej zarządzania

to wszelkie  bodźce motywujące są nieskuteczne.

Motywujący styl zarządzania charakteryzuje prawdziwych liderów. Chcesz się o tym więcej dowiedzieć?

👣 Zorganizuj w swojej firmie Akademię Menedżera Synergy: https://synergy-consulting.pl/szkolenia/#akademia-managera
👣 Skontaktuj się z naszymi konsultantami: https://synergy-consulting.pl/kontakt/

Bibliografia:
Brian Tracy „ Jak przewodzą najlepsi liderzy”
John Adair „Anatomia biznesu. Motywacja”
Olga Rzycka „Niezwykła moc zadawania pytań w zarządzaniu ludźmi”
Ken Blanchard „Przywództwo wyższego stopnia”