Zostań liderem zmotywowanego zespołu

16 maja 2022 Marka osobista 0

Często menedżerowie zaczynają myśleć o motywowaniu, kiedy osiągane wyniki są gorsze od oczekiwanych. Tymczasem warto myśleć o motywacji przez cały czas.

Ludzi można motywować przez delegowanie im zadań, dawanie poleceń i konfrontowanie ich z różnego rodzaju sytuacjami. Każde takie działanie menedżera powinno mieć ten sam cel: pomóc w oczekiwanej zmianie zachowań i rozwoju pracowników.

Umiejętne motywowanie wzmacnia kreatywność. Motywacja pochodzi z wnętrza człowieka, a menedżer powinien ją podsycać, zachęcać pracownika do podejmowania wyzwań i zaangażowania w pracę.

Istnieje siedem zasad, których każdy menedżer powinien przestrzegać, aby wytworzyć w zespole atmosferę automotywacji:

👉 Przedstaw członkom zespołu cele do realizacji.
Jednym z priorytetów powinno być dzielenie się informacjami, które są ważne dla zespołu i organizacji. Chodzi o wyniki miesięczne, kwartalne i wszystkie inne wiadomości, które dotyczą firmy. Zadbaj, aby twoi pracownicy poznali cele firmy i zobaczyli, że uczestniczą w ich osiąganiu.

👉 Upewnij się, że twoi ludzie wiedzą, w jaki sposób ich praca przyczynia się do sukcesu organizacji.
Powinni też wiedzieć, jak wypadają na tle innych zespołów. Sprawdź, czy znają standardy, według których pracują i czy wiedzą, skąd one pochodzą i dlaczego powstały.

👉 Przekazuj i przyjmuj informacje zwrotne.
Pracownicy chcą być nagradzani za to, co robią dobrze, i chcą wiedzieć, co mają rozwijać. Im więcej wiedzą o tym, jak im idzie, tym więcej wysiłku potrafią włożyć w wykonywanie obowiązków. Dawanie informacji zwrotnych i ich otrzymywanie zapobiega powstawaniu syndromu „nikt mi o tym nie powiedział”. Ważne jest wytworzenie atmosfery, w której ludzie nie boją się mówić, że coś idzie źle. Dzięki temu unikniesz wielu nieprzyjemnych niespodzianek.

👉 Odwołuj się do mocnych stron członków zespołu.
Dobrzy menedżerowie nie skupiają się na słabościach, lecz na mocnych stronach danej osoby czy zespołu. Gdy zauważysz mocne strony, nazywaj je i akcentuj, wtedy motywowanie jest łatwiejsze. Ludzie odczuwają wówczas satysfakcję z wykonywanej pracy i wykonują ją lepiej. Skupianie się na pozytywach sprawia, ze ludzie chcą się rozwijać.

👉 Doceniaj ludzi.
Docenienie musi być konkretne i pozytywne. Jeśli powiesz komuś, że dobrze wykonał pracę, to jest to lepsze, niż gdybyś nic nie powiedział. Ale jeśli naprawdę chcesz pomóc komuś w rozwoju, powiedz, co konkretnie dobrze zrobił. Pamiętaj, ze krytyka obniża samoocenę i chęć dobrego wykonania pracy. Konstruktywna pochwała buduje nowe umiejętności, stymuluje pewność siebie i poprawia poziom wykonania zadania. Nigdy nie bądź twardy dla osoby, która wie, że zrobiła coś źle.

👉 Sprawiedliwie rozdawaj nagrody.
Jeżeli ludzie osiągają uzgodnione wcześniej cele, powinni być nagradzani. Ważne jest, aby standardy wykonania zadań były jasno zdefiniowane i każdy znał zasady przyznawania nagród. Pamiętaj, że jeśli dajesz dodatkową pracę osobie, która szybko uporała się z obowiązkiem, to ją karzesz, a nie nagradzasz.

👉 Słuchaj i ucz się.
Menedżerowie, którzy rozważają pomysły członków zespołu i wsłuchują się w ich problemy, budują poważne i dobre firmy.

👉 Bądź wzorem do naśladowania.
Najlepsi menedżerowie stanowią wzorce do naśladowania. Dobry menedżer akceptuje to, że jest odpowiedzialny za zespół i nie oczekuje, że grupa będzie odpowiedzialna za niego. Znaczy to, że nie deleguje niemiłych obowiązków – sam się nimi zajmuje.

🎯 Nie możesz zmusić ludzi do tego, aby byli zmotywowani. Możesz natomiast wybierać właściwych ludzi do właściwej pracy, dbać o dobrą atmosferę w zespole i kreować niezwykłe osiągnięcia.

Tak rozumiane motywowanie pracowników stanowi jedną z głównych funkcji zarządzania. Skuteczną pomocą jest przygotowanie przemyślanego systemu motywacyjnego. Piszemy o tym w artykule „Skuteczny system motywowania w firmie w siedmiu krokach

👣 Chcesz wprowadzić skuteczny system motywacyjny w swojej firmie, ale nie wiesz jak? Skontaktuj się z nami https://synergy-consulting.pl/doradztwo/#systemy-wynagradzania

Bibliografia:
„Niezwykła moc zadawania pytań w zarządzaniu ludźmi” Olga Rzycka
„Anatomia biznesu. Motywacja” John Adair