Inteligencja emocjonalna potrzebna od zaraz
Mamy silne dane wskazujące, że iloraz inteligencji IQ pozwala najlepiej przewidywać, jaką pracę będzie najlepiej wykonywał badany. IQ dość dobrze dzieli ludzi na grupy z punktu widzenia ról zawodowych – określa, z jaką pracą potrafi sobie poradzić dana osoba.
Jednak mało się mówi o fakcie, że kiedy znajdziemy się w gronie współpracowników dorównujących nam inteligencją, same zdolności oraz inteligencja logiczna nie sprawią, że będziesz się wybijać, zwłaszcza jako lider czy liderka.
🎯 Takie kompetencje jak samodyscyplina, empatia czy umiejętność perswazji mają o wiele silniejszy wpływ na sukcesy niż wyniki w nauce.
W naukach społecznych o zarządzaniu zasobami ludzkimi jest wiele teorii i odpowiedzina pytanie: ❓Jakim być menedżerem, aby ludzie chcieli ze mną pracować i traktować mnie jako lidera?
W samym tylko w anglojęzycznym Internecie znalazłam 28 milionów stron poświęconych temu tematowi. Moja wiedza i doświadczenia zdobyte w życiu zawodowym na pierwszym miejscu stawiają coś co nazywamy inteligencją emocjonalną.
Nauczyliśmy się używać określenia inteligencja, inteligentny/inteligentna tylko w odniesieniu do inteligencji formalnej, tzw. logicznej.
👉 Inteligencja logiczna to zdolności do postrzegania, analizy i adaptacji do zmian otoczenia. Zdolności rozumienia, uczenia się oraz wykorzystywania posiadanej wiedzy i umiejętności w różnych sytuacjach.Poziom inteligencji logicznej jest zdeterminowany genetycznie, nie mamy na nią wpływu. Jej poziom określa liczba IQ.
Jednak psycholodzy i socjolodzy, obserwując jak ludzie sobie radzą w życiu, zauważyli też inne rodzaje zdolności ułatwiających funkcjonowanie w relacjach między ludźmi. Ten zestaw zdolności po raz pierwszy w 1990 roku określili i nazwali dwaj badacze Peter Salovey i Jack Meyer. Zgodnie z ich definicją:
👉 Inteligencja emocjonalna to zdolność przetwarzania informacji o własnych i cudzych emocjach. To także możliwość wykorzystania tych informacji do kierowania myślami i zachowaniem.
W kolejnych latach wielu badaczy tworzyło swoje teorie, rozszerzające lub pokazujące z różnych perspektyw składniki inteligencji emocjonalnej. Do mnie najbardziej przemawia poniższy podział:
🎯 Składniki inteligencji emocjonalnej:
🎯 Kompetencje osobiste – determinują stopień w jakim radzimy sobie ze sobą
- Samoświadomość – wiedza o swoich wewnętrznych preferencjach, możliwościach i intuicyjnych ocenach
- Samoregulacja – panowanie nad swoimi stanami wewnętrznymi, impulsami i możliwościami.
- Motywacja – skłonności emocjonalne, które prowadzą do nowych celów lub ułatwiają ich osiągnięcie.
🎯 Kompetencje społeczne -determinują stopień w jaki radzimy sobie z innymi.
- Empatia – uświadamianie sobie uczuć, potrzeb i niepokojów innych ludzi.
- Umiejętności społeczne – umiejętności wzbudzania u innych pożądanych reakcji.
Menedżerowie, których cechuje wysoki poziom inteligencji emocjonalnej, a więc są świadomi własnych i cudzych emocji, potrafią nad nimi panować, a równocześnie potrafią mobilizować innych do wspólnego działania, są nowoczesnymi liderami na miarę trudnych czasów. Są kreatywni, zmotywowani, łatwiej budują zaufanie i osiągają sukcesy. Ludzie chętnie z nimi pracują.
👍 Na koniec bardzo dobra wiadomość dla wszystkich:
Inteligencję emocjonalną można rozwijać.
Jak? Powiem o tym w następnych artykułach. Zapraszam!
Autor: Grażyna Machała, praktyk biznesu z trzydziestoletnim doświadczeniem, trener, coach.
👣 Inne artykuły o podobnej tematyce: