Konstruktywny feedback buduje relacje

Umiejętne przekazywanie informacji zwrotnej jest podstawą budowania relacji i skutecznej komunikacji. Pomaga budować w zespole atmosferę otwartości i zaufania. Jest jedną z ważnych kompetencji menedżera.

Niestety wielu menedżerom rzeczowa rozmowa z pracownikami sprawia trudności.
👇 Niektórzy – nie potrafią pohamować emocji, szybko tracą panowanie nad sobą, podnosząc głos i pogarszając sytuację. Swoim zachowaniem wzbudzają niechęć i urazę.
👇 Inni – przeciwnie, mają trudności z wyrażeniem krytyki i unikają nieprzyjemnych rozmów z pracownikami. Przemilczają błędy i pozwalają na lekceważenie swoich uwag.
👇 Jedni i drudzy – swoją informację zwrotną ograniczają do nagany lub wyrażenia niezadowolenia. Zapominają, że pochwała za dobrze wykonaną pracę czyni cuda.

Ludzie pragną sukcesu, docenienia i poczucia własnej wartości. Uśmiech, skinienie głowy lub kciuk podniesiony w górę są często cenniejsze niż premia przyznawana raz na kwartał.

🎯 Feedback koryguje niepożądane zachowania, ale też wzmacnia pozytywne postawy.

Aby tak się działo, trzeba pamiętać, że obiektywna informacja zwrotna:

  1. Dotyczy zachowania, nie charakteru osoby – np. „zachowałeś się nieodpowiedzialnie” zamiast „ jesteś nieodpowiedzialny”
  2. Dotyczy faktów, a nie wniosków na ich podstawie – np. „ nie posprzątałeś swojego miejsca pracy” zamiast „ jesteś bałaganiarzem”
  3. Zawiera opis, a nie ocenę – np. „ Twój raport zawiera błędy, które musisz poprawić, abyśmy mogli go wykorzystać” zamiast „ Twój raport był robiony w pośpiechu, więc jest nieprzydatny”
  4. Zawiera zarówno pozytywne, jak i negatywne uwagi – nawet jeśli chcemy wyrazić negatywną opinię, zawsze warto docenić starania pracownika.
  5. Jest potrzebna osobie, która ją otrzymuje – jej skutkiem ma być wzmocnienie wartościowego lub zmiana niewłaściwego zachowania. A więc osoba, której udzielany jest feedback, powinna otrzymać taką ilość informacji, jaką może wykorzystać, w sposób, który ją przekona.

🎯 Pamiętaj!

  • Informacja zwrotna wzbudza emocjonalne reakcje.
  • Przygotuj się do jej udzielenia, przemyśl wypowiedź, wyłącz swoje emocje.
  • Wybierz czas i miejsce – chwal na forum zespołu, krytykuj w cztery oczy.
  • Udzielanie feedbacku wymaga odwagi, empatii i szacunku dla siebie i innych. Jeśli chcesz być liderem zespołu, ucz tego swoich ludzi.

🎯 Ludzie, którzy otrzymują rzeczowe, zrozumiałe dla siebie informacje zwrotne, nie unikają przyznania się do błędu i wzięcia za niego odpowiedzialności. Nie obawiają się zadawania trudnych pytań, bo otrzymują na nie konstruktywne odpowiedzi, Są otwarci, mają do siebie zaufanie i chętnie współpracują w osiągnięciu wspólnego celu.

👣 Jednym ze sposobów konstruktywnego wyrażania feedbacku jest zastosowanie modelu FUKO. Opisujemy go w artykule „FUKO pomaga w komunikacji

❓Czy chwalisz członków swojego zespołu co najmniej tak samo często, jak ich ganisz?
❓Czy doceniasz nawet drobne osiągnięcia? Czy świętujesz wspólne sukcesy?
❓Czy przyjmujesz informacje zwrotne skierowane do Ciebie? Czy uważasz, że masz zawsze rację, bo masz władzę?

Inne artykuły o podobnej tematyce:

0
    0
    Twój koszyk
    Twój koszyk jest pustyPowrót do sklepu