Konstruktywny feedback buduje relacje
Umiejętne przekazywanie informacji zwrotnej jest podstawą budowania relacji i skutecznej komunikacji. Pomaga budować w zespole atmosferę otwartości i zaufania. Jest jedną z ważnych kompetencji menedżera.
Niestety wielu menedżerom rzeczowa rozmowa z pracownikami sprawia trudności.
👇 Niektórzy – nie potrafią pohamować emocji, szybko tracą panowanie nad sobą, podnosząc głos i pogarszając sytuację. Swoim zachowaniem wzbudzają niechęć i urazę.
👇 Inni – przeciwnie, mają trudności z wyrażeniem krytyki i unikają nieprzyjemnych rozmów z pracownikami. Przemilczają błędy i pozwalają na lekceważenie swoich uwag.
👇 Jedni i drudzy – swoją informację zwrotną ograniczają do nagany lub wyrażenia niezadowolenia. Zapominają, że pochwała za dobrze wykonaną pracę czyni cuda.
Ludzie pragną sukcesu, docenienia i poczucia własnej wartości. Uśmiech, skinienie głowy lub kciuk podniesiony w górę są często cenniejsze niż premia przyznawana raz na kwartał.
🎯 Feedback koryguje niepożądane zachowania, ale też wzmacnia pozytywne postawy.
Aby tak się działo, trzeba pamiętać, że obiektywna informacja zwrotna:
- Dotyczy zachowania, nie charakteru osoby – np. „zachowałeś się nieodpowiedzialnie” zamiast „ jesteś nieodpowiedzialny”
- Dotyczy faktów, a nie wniosków na ich podstawie – np. „ nie posprzątałeś swojego miejsca pracy” zamiast „ jesteś bałaganiarzem”
- Zawiera opis, a nie ocenę – np. „ Twój raport zawiera błędy, które musisz poprawić, abyśmy mogli go wykorzystać” zamiast „ Twój raport był robiony w pośpiechu, więc jest nieprzydatny”
- Zawiera zarówno pozytywne, jak i negatywne uwagi – nawet jeśli chcemy wyrazić negatywną opinię, zawsze warto docenić starania pracownika.
- Jest potrzebna osobie, która ją otrzymuje – jej skutkiem ma być wzmocnienie wartościowego lub zmiana niewłaściwego zachowania. A więc osoba, której udzielany jest feedback, powinna otrzymać taką ilość informacji, jaką może wykorzystać, w sposób, który ją przekona.
🎯 Pamiętaj!
- Informacja zwrotna wzbudza emocjonalne reakcje.
- Przygotuj się do jej udzielenia, przemyśl wypowiedź, wyłącz swoje emocje.
- Wybierz czas i miejsce – chwal na forum zespołu, krytykuj w cztery oczy.
- Udzielanie feedbacku wymaga odwagi, empatii i szacunku dla siebie i innych. Jeśli chcesz być liderem zespołu, ucz tego swoich ludzi.
🎯 Ludzie, którzy otrzymują rzeczowe, zrozumiałe dla siebie informacje zwrotne, nie unikają przyznania się do błędu i wzięcia za niego odpowiedzialności. Nie obawiają się zadawania trudnych pytań, bo otrzymują na nie konstruktywne odpowiedzi, Są otwarci, mają do siebie zaufanie i chętnie współpracują w osiągnięciu wspólnego celu.
👣 Jednym ze sposobów konstruktywnego wyrażania feedbacku jest zastosowanie modelu FUKO. Opisujemy go w artykule „FUKO pomaga w komunikacji”
❓Czy chwalisz członków swojego zespołu co najmniej tak samo często, jak ich ganisz?
❓Czy doceniasz nawet drobne osiągnięcia? Czy świętujesz wspólne sukcesy?
❓Czy przyjmujesz informacje zwrotne skierowane do Ciebie? Czy uważasz, że masz zawsze rację, bo masz władzę?
Inne artykuły o podobnej tematyce: