Jak zbudować atmosferę motywacji w zespole? – część 1
Słowo „motywować” sugeruje, że w Twoim wnętrzu znajduje się coś, co wprawia Cię w ruch i popycha naprzód. Może to być potrzeba, pragnienie lub emocja, coś, co skłania Cię do działania.
🎯 Motywowanie oznacza także skłanianie do działania innych ludzi. W tym przypadku „motywować” oznacza dostarczać komuś motywu lub zachęty do zrobienia czegoś.
Podczas motywowania innych stosujesz taki czy inny stymulant wobec ich umysłów i serc. Może to być bodziec pozytywny, np. perspektywa nagrody. Ale może też być negatywny, np. straszenie konsekwencjami. Może to być też kombinacja jednego i drugiego.
Często menedżerowie zaczynają myśleć o motywowaniu, kiedy osiągane wyniki są gorsze od oczekiwanych.
Warto myśleć o motywacji przez cały czas. Wybierać właściwych ludzi do właściwej pracy, dbać o dobrą atmosferę w zespole i kreować niezwykłe osiągnięcia.
Ludzie zwykle robią to, o co się ich prosi, jeśli czują się z tym komfortowo. Motywacja pochodzi z wnętrza osoby, a menedżer może pomóc pracownikom się samomotywować.
Proponujemy menedżerom siedem pytań, które mogą sobie zadać, aby sprawdzić, czy wytwarzają w zespole atmosferę samomotywacji:
📌 Czy członkowie zespołu znają cele firmy?
Jednym z priorytetów powinno być dzielenie się informacjami, które są ważne dla zespołu i organizacji, z każdym członkiem zespołu. Chodzi o roczne czy kwartalne raporty, wyniki miesięczne i wszystkie inne wiadomości, które dotyczą firmy.
Upewnij się, że Twoi ludzie wiedzą, w jaki sposób ich praca przyczynia się do sukcesu organizacji.
Powinni też wiedzieć, jak wypadają na tle innych zespołów. Sprawdź, czy znają standardy, według których pracują i czy wiedzą, dlaczego powstały. Spraw, aby poznali cele firmy i zobaczyli, jak dokładają się do ich osiągnięcia. Podzielanie celów organizacji buduje motywację.
To, w jaki sposób wiedza o celach firmy wpływa na morale pracowników, pokazuje pewna opowieść: W dawnych czasach dwaj kamieniarze wykonywali tę samą pracę – uderzali ciężkim młotem w skałę. Każdy z nich był w skrajnie odmiennym nastroju – jeden był ponury i zmęczony, drugi zaś radosny i tryskający optymizmem. Pierwszy na pytanie, co robi, odburknął „muszę obrobić ten kamień”. Drugi zaś odrzekł radośnie „buduję katedrę”…
📌 Czy stawiasz ludziom właściwe cele?
Każdy człowiek do czegoś dąży. Każdy z Twoich pracowników również ma swoje aspiracje. Aby poznać aspiracje swoich pracowników, musisz ich dobrze znać i dużo z nimi rozmawiać – nie tylko o pracy. Tematy, które najczęściej będą przewijać się w Waszej rozmowie, mogą wskazać Ci prawdziwe dążenia rozmówców. Wykorzystuj tę metodę, gdyż nie zawsze wystarczy zapytać kogoś wprost o jego cele i aspiracje. Po pierwsze dlatego, że Twoi podwładni mogą nie mówić Ci prawdy, tylko to, co ich zdaniem chciałbyś usłyszeć. Po drugie niektórzy ludzie nie zdają sobie sprawy z tego, co naprawdę chcieliby w życiu osiągnąć.
Psychologowie uważają, że motywacja do działania budzi się wówczas, gdy między aspiracjami a obecną sytuacją istnieje rozbieżność. Jednak pracownik musi ją sobie uświadomić, aby czuć się zmotywowanym. Na tym właśnie powinna polegać Twoja rola.
Wskaż pracownikowi cel, który ma osiągnąć. Cel ten musi być zgodny z jego dążeniami lub umożliwić mu osiągnięcie wyższego poziomu na drodze do ich zaspokojenia.
W ten sposób obudzisz motywację tego pracownika do działania. Sobie natomiast zapewnisz bardziej wydajnego podwładnego, ponieważ jemu samemu będzie zależało na zrealizowaniu postawionego celu.
📌 Czy przekazujesz informacje zwrotne?
Ludzie potrzebują informacji zwrotnych jak powietrza. Pracownicy chcą być nagradzani za to, co robią dobrze, i chcą wiedzieć, jakie umiejętności mają rozwijać. Im więcej wiedzą o tym, jak im idzie, tym więcej wysiłku potrafią włożyć w wykonywanie obowiązków. Dawanie informacji zwrotnych i ich otrzymywanie zapobiega powstawaniu syndromu „nikt mi o tym nie powiedział”.
Ważne jest wytworzenie atmosfery, w której ludzie nie boją się mówić, że coś idzie źle. Dzięki temu unikniesz wielu nieprzyjemnych niespodzianek.
Ludzie wcale nie oczekują od przełożonego samych pochwał, często jest im potrzebna jakakolwiek informacja o ich pracy. Jest to szczególnie ważne w początkowym okresie, gdy nowy pracownik nie jest pewny, czy dobrze wykonuje swoje zadania oraz nie wie, jakie popełnia błędy. Jeśli nie otrzyma żadnej informacji, jest przekonany, że przełożonego jego praca po prostu nie obchodzi.
Motywujący styl zarządzania charakteryzuje prawdziwych liderów. Chcesz się o tym więcej dowiedzieć?
👣 Zorganizuj w swojej firmie Akademię Menedżera Synergy: https://synergy-consulting.pl/szkolenia/#akademia-managera
👣 Skontaktuj się z naszymi konsultantami: https://synergy-consulting.pl/kontakt/
👣 Inne artykuły o podobnej tematyce:
- Jak zbudować atmosferę motywacji w zespole część 2
- Zostań liderem zmotywowanego zespołu
- Zostań menedżerem zaufania
- Dlaczego ktokolwiek chciałby iść za Tobą?
- Skuteczny system motywowania w 7 krokach
Bibliografia:
Brian Tracy „ Jak przewodzą najlepsi liderzy”
John Adair „Anatomia biznesu. Motywacja”
Olga Rzycka „Niezwykła moc zadawania pytań w zarządzaniu ludźmi”
Ken Blanchard „Przywództwo wyższego stopnia”