Zostań menedżerem zaufania
Wiele osób ma poczucie, że obserwujemy kryzys relacji międzyludzkich, powszechny kryzys autorytetów, wartości, rodziny. Coraz bardziej odczuwamy brak zaufania i coraz bardziej poszukujemy go w kontaktach międzyludzkich.
Na poziomie gospodarczym wysokie zaufanie jest warunkiem zaangażowania ludzi w pracę, otwartości na zmiany, kreatywności, innowacyjności, uczciwości, elastyczności w myśleniu, w końcu otwartej komunikacji, która jest warunkiem ulepszania funkcjonowania firmy i jej rozwoju.
Żyjemy w czasach konkurowania jakością myśli i koncepcji. Zaufanie stało się warunkiem budowania sukcesu rynkowego opartego na innowacjach. Żeby pozyskać z ludzkich głów wartościowe idee, trzeba stworzyć ludziom środowisko pracy oparte na zaufaniu i dobrej atmosferze, bo w stresie blokuje się potrzeba zmian i kreatywność. (czytaj też artykuł „Menedżerze rozwijaj umiejętności interpersonalne” https://synergy-consulting.pl/menedzerze-rozwijaj-umiejetnosci-interpersonalne/ )
👎 Niski poziom zaufania generuje problemy z nadmierną kontrolą, biurokracją, powoduje spadki wyników, absencje i niską jakość pracy. Brak zaangażowania pracowników oznacza brak dobrych zmian i innowacji, marnowanie okazji, które wykorzystuje konkurencja.
Tym samym zaufanie zyskuje mocną pozycję w zarządzaniu i staje się nowym warunkiem uzyskania przewagi nad konkurencją.
Skuteczne budowanie zaufania staje się nową kompetencją, której oczekujemy od liderów organizacji zarządzających wyłącznie w oparciu o wyniki finansowe.
Amerykański neuroekonomista, dr Paul Zak prowadzi badania poziomu zaufania w różnych przedsiębiorstwach. Wykazał, że kultura wysokiego zaufania znacząco zwiększa wyniki firm kultywujących zaufanie. Pracownicy takich firm odczuwają:
- mniejszy o 70% stres,
- wyższą o 28% energię,
- o 26% więcej radości z wykonywania pracy,
- więcej o 70% satysfakcji z pracy,
- większą o 19% produktywność,
- o 22% wyższą innowacyjność oraz umiejętność rozwiązywania problemów,
Badania wykazały również, że w firmach budujących zaufanie, współczynnik rotacji wśród pracowników jest o 69% niższy niż w firmach, w których nie zadbano o zaufanie.
Skoro zaufanie pomaga w zarządzaniu i rozwoju firmy, buduj zaufanie. Wydobywaj z ludzi to, co najlepsze i twórz środowisko , które inspiruje do kreatywności i efektywności.
👉 Bądź uczciwy – nawet jeśli popełnisz błąd, miej odwagę przyznać się do niego i przeprosić.
👉 Mów w sposób jasny i prosty. Nawet jeśli musisz przekazać złe wieści, lub przyznać się do błędu, szczerość i prostota zostanie lepiej przyjęta niż zawiłe tłumaczenia.
👉 Buduj zaufanie w relacjach ze swoimi pracownikami. Wtedy będziesz mógł efektywnie współpracować.
👉 Ufaj inteligentnie – nie obdarzaj ślepym zaufaniem osób, które mogą go nadużyć.
👉 Dotrzymuj zobowiązań, nawet tych bardzo małych, wobec siebie i wobec innych.
👉 Okazuj szacunek innym, niezależnie od roli i funkcji jaką pełnisz w zespole.
👉 Doceniaj wysiłek i sukcesy innych, mów o nich z uznaniem.
👉 Bierz odpowiedzialność za efekty swojej pracy, nie obwiniaj innych za swoje błędy.
👉 Deleguj zadania i odpowiedzialność w swoim zespole. Pozwól na robienie błędów pod warunkiem, że nie są powtarzane.
🎯 Tymczasem, jak pokazują różne badania, tylko niecałe 50% pracowników ufa swoim przełożonym, a niecałe 30% z nich uważa, że ich szef jest wiarygodnym źródłem informacji.
❓ A jak jest w Twojej firmie?
👣 Zapraszamy też do artykułu „Inteligencja emocjonalna potrzebna od zaraz”. https://synergy-consulting.pl/inteligencja-emocjonalna-potrzebna-od-zaraz/ )
👣 Inne artykuły o podobnej tematyce:
- Jak zbudować atmosferę motywacji w zespole część 1
- Jak zbudować atmosferę motywacji w zespole część 2
- Dlaczego ktokolwiek chciałby iść za Tobą?
Źródło:
„Szybkość zaufania” Stephan MR Covey
„Jesteś marką. Jak odnieść sukces i pozostać sobą” Joanna Malinowska-Parzydło
https://droga-do.pl/zaufanie-w-biznesie/
https://kuznialeaderow.pl/budowanie-zaufania-dla-liderow/