Zostań menedżerem zaufania

Wiele osób ma poczucie, że obserwujemy kryzys relacji międzyludzkich, powszechny kryzys autorytetów, wartości, rodziny. Coraz bardziej odczuwamy brak zaufania i coraz bardziej poszukujemy go w kontaktach międzyludzkich.

Na poziomie gospodarczym wysokie zaufanie jest warunkiem zaangażowania ludzi w pracę, otwartości na zmiany, kreatywności, innowacyjności, uczciwości, elastyczności w myśleniu, w końcu otwartej komunikacji, która jest warunkiem ulepszania funkcjonowania firmy i jej rozwoju.

Żyjemy w czasach konkurowania jakością myśli i koncepcji. Zaufanie stało się warunkiem budowania sukcesu rynkowego opartego na innowacjach. Żeby pozyskać z ludzkich głów wartościowe idee, trzeba stworzyć ludziom środowisko pracy oparte na zaufaniu i dobrej atmosferze, bo w stresie blokuje się potrzeba zmian i kreatywność. (czytaj też artykuł „Menedżerze rozwijaj umiejętności interpersonalne” https://synergy-consulting.pl/menedzerze-rozwijaj-umiejetnosci-interpersonalne/ )

👎 Niski poziom zaufania generuje problemy z nadmierną kontrolą, biurokracją, powoduje spadki wyników, absencje i niską jakość pracy. Brak zaangażowania pracowników oznacza brak dobrych zmian i innowacji, marnowanie okazji, które wykorzystuje konkurencja.

Tym samym zaufanie zyskuje mocną pozycję w zarządzaniu i staje się nowym warunkiem uzyskania przewagi nad konkurencją.

Skuteczne budowanie zaufania staje się nową kompetencją, której oczekujemy od liderów organizacji zarządzających wyłącznie w oparciu o wyniki finansowe.

Amerykański neuroekonomista, dr Paul Zak prowadzi badania poziomu zaufania w różnych przedsiębiorstwach. Wykazał, że kultura wysokiego zaufania znacząco zwiększa wyniki firm kultywujących zaufanie. Pracownicy takich firm odczuwają:

  • mniejszy o 70% stres,
  • wyższą o 28% energię,
  • o 26% więcej radości z wykonywania pracy,
  • więcej o 70% satysfakcji z pracy,
  • większą o 19% produktywność,
  • o 22% wyższą innowacyjność oraz umiejętność rozwiązywania problemów,

Badania wykazały również, że w firmach budujących zaufanie, współczynnik rotacji wśród pracowników jest o 69% niższy niż w firmach, w których nie zadbano o zaufanie.

Skoro zaufanie pomaga w zarządzaniu i rozwoju firmy, buduj zaufanie. Wydobywaj z ludzi to, co najlepsze i twórz środowisko , które inspiruje do kreatywności i efektywności.

👉 Bądź uczciwy – nawet jeśli popełnisz błąd, miej odwagę przyznać się do niego i przeprosić.

👉 Mów w sposób jasny i prosty. Nawet jeśli musisz przekazać złe wieści, lub przyznać się do błędu, szczerość i prostota zostanie lepiej przyjęta niż zawiłe tłumaczenia.

👉 Buduj zaufanie w relacjach ze swoimi pracownikami. Wtedy będziesz mógł efektywnie współpracować.

👉 Ufaj inteligentnie – nie obdarzaj ślepym zaufaniem osób, które mogą go nadużyć.

👉 Dotrzymuj zobowiązań, nawet tych bardzo małych, wobec siebie i wobec innych.

👉 Okazuj szacunek innym, niezależnie od roli i funkcji jaką pełnisz w zespole.

👉 Doceniaj wysiłek i sukcesy innych, mów o nich z uznaniem.

👉 Bierz odpowiedzialność za efekty swojej pracy, nie obwiniaj innych za swoje błędy.

👉 Deleguj zadania i odpowiedzialność w swoim zespole. Pozwól na robienie błędów pod warunkiem, że nie są powtarzane.

🎯 Tymczasem,  jak pokazują różne badania, tylko niecałe 50% pracowników ufa swoim przełożonym, a niecałe 30% z nich uważa, że ich szef jest wiarygodnym źródłem informacji.

❓ A jak jest w Twojej firmie?

👣 Zapraszamy też do artykułu „Inteligencja emocjonalna potrzebna od zaraz”. https://synergy-consulting.pl/inteligencja-emocjonalna-potrzebna-od-zaraz/ )

👣 Inne artykuły o podobnej tematyce:

Źródło:
„Szybkość zaufania” Stephan MR Covey
„Jesteś marką. Jak odnieść sukces i pozostać sobą” Joanna Malinowska-Parzydło
https://droga-do.pl/zaufanie-w-biznesie/
https://kuznialeaderow.pl/budowanie-zaufania-dla-liderow/

0
    0
    Twój koszyk
    Twój koszyk jest pustyPowrót do sklepu