ZŁOTY KRĄG Simona Sineka

15 września 2021 Strategia rozwoju 0

Simon Sinek jest pochodzącym z Wielkiej Brytanii mówcą motywacyjnym i konsultantem marketingowym. Jest również autorem interesującej koncepcji pod nazwą Reguła Złotego Kręgu.

🎯 Złoty Krąg pozwala dostrzec elementy uporządkowania i przewidywalności w ludzkim zachowaniu. Pomaga zrozumieć dlaczego robimy to, co robimy. Złoty Krąg pokazuje, jak wiele możemy osiągnąć, jeśli każde przedsięwzięcie będziemy zaczynać od zadania sobie pytania „dlaczego?”.

Reguła Złotego Kręgu przydaje się jako pomoc w doskonaleniu przywództwa, kultury korporacyjnej, relacji między pracodawcą i pracownikiem, jakości wytwarzanych produktów, sprzedaży i marketingu. Jest pomocna także w budowaniu lojalności.

Poszczególne pojęcia możemy zdefiniować następująco:

CO – każda firma i organizacja dobrze wie CO robi. Może określić oferowane produkty lub usługi. CO jest łatwe do zidentyfikowania.

JAK – elementy JAK służą do przekonywania, że coś jest inne lub lepsze. Nazywamy to „ firmowym patentem”, „unikatową cechą oferty” lub „wyróżniającą propozycją wartości”. JAK nie jest już tak oczywiste jak CO.

DLACZEGO – tylko nieliczni ludzie i nieliczne firmy są w stanie powiedzieć DLACZEGO robią to, CO robią. Nie chodzi o zarabianie pieniędzy – to jest ostateczny rezultat. DLACZEGO oznacza cel, intencję lub przekonanie. DLACZEGO założyłeś tę firmę? DLACZEGO każdego ranka zrywasz się z łóżka?

🎯 Zawsze mówimy CO robimy, czasami mówimy JAK robimy, lecz rzadko mówimy DLACZEGO robimy to, CO robimy.

Simon Sinek twierdzi, że ludzie nie kupują tego CO robisz, lecz DLACZEGO to robisz. Na ogół firmy usiłują wykazać wyższość swoich produktów porównując je z innymi. Chcą nam sprzedać to CO robią, lecz nas interesuje DLACZEGO to robią.

Przeanalizujmy hasło reklamowe Firmy Apple:

DLACZEGO – Wierzymy, że wszystko, co robimy podważa status quo. Staramy się myśleć inaczej niż inni.
JAK – Sposób, w jaki zmieniamy świat, polega na produkowaniu rzeczy pięknie zaprojektowanych, łatwych w użyciu i przyjaznych dla użytkownika.
CO – Tak się składa, że produkujemy znakomite komputery.
Kupisz sobie taki?

Jeśli mówi się, że Apple „sprzedaje styl życia” oznacza to, że ludzie żyjący w określony sposób wybierają jako element swojego życia właśnie firmę Apple. Firma nie wymyśla sposobów życia ani ich nie sprzedaje. Po prostu jest jedną z marek, które przyciągają do siebie ludzi prowadzących określony styl życia.

Podobnie motocykle marki Harley – Davidson dopasowały się do stylu życia pewnej grupy ludzi, czy marka butów Prada, które zharmonizowały się ze stylem życia innej grupy. Tak jak produkty wytwarzane przez firmę są namacalnymi przejawami jej DLACZEGO, tak produkty używane przez człowieka są przejawami jego osobistego DLACZEGO.

🎯 Błędem jest założenie, że to, co odróżnia nas od innych tkwi w tym CO i JAK robimy. Proste oferowanie produktu wyższej jakości, z większą liczbą funkcji, z lepszą obsługą lub w lepszej cenie wcale nas nie wyróżnia. Istotne jest DLACZEGO i JAK coś robimy.

👉 Klarowne DLACZEGO.

Jeśli szef firmy nie potrafi jasno wyartykułować DLACZEGO firma istnieje w kategoriach niezwiązanych z jej produktami, to jak może oczekiwać od pracowników, że będą wiedzieli dlaczego przychodzą do pracy?

👉 Zdyscyplinowane JAK.

Jeśli wiesz DLACZEGO zamierzasz coś robić, pozostaje kwestia JAK to zrobisz. Elementy JAK są wartościami albo inaczej zasadami, które pokazują, JAK należy postępować, aby osiągnąć wyznaczony cel. To JAK działamy, przejawia się poprzez systemy i procesy występujące w danej organizacji i w określonym kręgu kulturowym.

👉 Spójne CO.

Samo DLACZEGO jest tylko zbiorem przekonań. Elementy JAK są działaniami zmierzającymi do urzeczywistnienia owych przekonań. A elementy CO są rezultatami tych działań – produkty, usługi, marketing a nawet zatrudnieni pracownicy. Jeśli ludzie nie kupują tego CO robisz, ale DLACZEGO to robisz, to te wszystkie rzeczy muszą być ze sobą spójne.

👉 Zrównoważenie złotego kręgu.

Według Simona Sineka brak zrównoważonego Złotego Kręgu w przedsiębiorstwie oznacza brak autentyczności, brak mocnych relacji i brak zaufania.

Firma wraca wtedy do punktu wyjścia, czyli sprzedaży w oparciu o ceny, obsługę, jakość i funkcjonalność. Ucieka wtedy do rozmaitych manipulacji – obniżek cen, promocji, presji otoczenia, wywoływania lęków. Piszemy o tym więcej w artykule „Powtarzalność biznesu to nie to samo co lojalność klientów” .

Czy Reguła Złotego Kręgu sprawdza się w Twoim biznesie?
Czy potrafisz powiedzieć DLACZEGO istnieje Twoja firma?

Bibliografia:
„ZACZYNAJ OD DLACZEGO. JAK WIELCY LIDERZY INSPIRUJA INNYCH DO DZIAŁANIA” Simon Sinek.