Dlaczego tak trudno jest wdrożyć strategię?
Doświadczenie przedsiębiorstw pokazuje, że zdefiniowanie dobrej strategii nie jest gwarantem osiągnięcia sukcesu na rynku. Największym wyzwaniem jest zoperacjonalizowanie strategii, czyli określenie długoterminowych celów oraz sposobów ich realizacji.
Załóżmy, że dokonaliśmy strategicznej analizy otoczenia. Określiliśmy główne trendy na rynku i ich możliwy rozwój. Przeprowadziliśmy diagnozę organizacji od jej przeszłości, przez teraźniejszość i możliwe przyszłości. Opracowaliśmy możliwie najlepszą strategię rozwoju i wiemy, jakie cele chcemy osiągnąć i jakie działania powinniśmy podjąć. Pozostaje nam jedna wielka przeszkoda na drodze – zdolność naszej organizacji do przełamania bezwładności i dokonania potrzebnych zmian.
Przedsiębiorstwa codziennie zmagają się z rzeczywistością zarządzania: pracownicy przychodzą i odchodzą, oferta produktowa ulega zmianie, nowi odbiorcy pojawiają się a starzy znikają. Menedżerowie i pracownicy codziennie podejmują decyzje i ustalenia. Za niektórymi z nich idą konkretne działania. W większości przypadków są to szybkie dostosowania i korekty kursu.
Pracownicy żyjący w takim potoku zdarzeń mają poczucie, że jedyną stałą rzeczą jest zmiana. Trudno jest im wtedy dostrzec, że przedsiębiorstwo w gruncie rzeczy jest konserwatywne i wprowadza istotne ( strategiczne) zmiany z niechęcią i powoli. Długo powiela raz wypracowane rutyny i schematy działania. Wzmacnia raz nabyte kompetencje. Trzyma się wypracowanych technologii. Utrzymuje trwałe relacje z partnerami w otoczeniu i niechętnie je modyfikuje. Rozbudowuje swoje biurokratyczne struktury.
Dopóki ból stanu obecnego nie jest większy niż lęk przed niepewną przyszłością, żadna organizacja nie podejmie trudu zmian. Kluczowym pierwszym krokiem jest rozpoznanie i zakomunikowanie konieczności zmiany tak, aby przedsiębiorstwo jako całość rozpoznało i zaakceptowało tę potrzebę.
Trzeba pamiętać, że zmiana zazwyczaj oznacza rezygnację z czegoś. A ludzie niechętnie pozbywają się czegokolwiek – wielu z nich trzyma się kurczowo wspomnień i praktyk pracy ze „starych, dobrych czasów” na długo po tym, jak stały się przestarzałe i niepraktyczne. Im większa i starsza organizacja, tym trudniej pozbyć się tego balastu.
A oto inne przyczyny, które opóźniają zachodzenie zmian w firmach:
👉 Brak spójności w zespole: Często różne działy firmy działają jak osobne wyspy ( silosy), co utrudnia realizację wspólnych celów strategicznych. Wdrażanie strategii wymaga silnej koordynacji i zaangażowania wszystkich pracowników. Brak wymiany informacji i wzajemnego zaufania jest przyczyną braku zainteresowania pracowników do osiągnięciu ponad działowych celów.
👉 Brak jasnych wskaźników sukcesu: Wiele firm nie określa jednoznacznie, jakie wskaźniki będą mierzyły stopień wdrożenia strategii. Bez klarownych wskaźników trudno ocenić, czy podejmowane działania są efektywne, a brak konstruktywnej informacji zwrotnej zniechęca pracowników do aktywności i wysiłku.
👉 Opór wewnętrzny pracowników: Pracownicy mogą obawiać się, że w wyniku zachodzącej zmiany utracą pracę lub zostaną obciążeni dodatkowymi obowiązkami. Jeśli nie są przekonani o korzyściach wynikających z nowej strategii, nie przyłączą się do jej realizacji.
Badacze organizacji twierdzą, że niektóre przedsiębiorstwa czasami wolą pozostać zakotwiczone w swojej przeszłości i teraźniejszości, niż podejmować działania strategicznie i adaptować się. I nie ma znaczenia, czy są to duże organizacje, małe firmy czy startupy. Jest w tym pewien paradoks, bo przecież to właśnie małe, zwinne firmy i startupy mogą się szybko zmieniać i adaptować. Niemniej, jak wykazują badania, one także mają wbudowany „zegar opóźnionych zmian”.
👣Stajesz przed podobnymi wyzwaniami w swojej firmie? Pozwól sobie pomóc! Zapoznaj się z naszą usługą doradczą „Planowanie i wdrażanie strategii rozwoju firmy”
Bibliografia:
- „Myśl strategicznie. Jak przygotować i zmieniać organizację w odpowiedzi na wyzwania otoczenia” K.Obłój
- „Lean dla bystrzaków” B.Wiliams, N.Sayer
- „Wdrażanie strategii dla osiągnięcia przewagi konkurencyjnej” R.Kaplan, D.Norton
Inne artykuły o podobnej tematyce:
Jak wdrożyć strategię w firmie – pięć praktycznych wskazówek
Przeanalizuj strategię swojej firmy
ZŁOTY KRĄG Simona Sineka