Naucz się sprawnie i skutecznie zmieniać swoją firmę!

„Jedyną stałą rzeczą w życiu jest zmiana” – Heraklit z Efezu
Ta filozoficzna uwaga dotyczy życia ludzi, ale też — dzisiaj w jeszcze większym stopniu niż kiedykolwiek — życia firmy. Dlaczego? Bo ciągłe zmiany to główny wyznacznik funkcjonowania współczesnych przedsiębiorstw.

Strach przed zmianami na gruncie biznesowym – skąd wynika?

Większość menedżerów przyznaje, że zarządzanie zmianą nie należy do ich mocnych stron, a ich firmy doświadczyły nieprzewidzianych problemów w czasie wprowadzania innowacji. Co więcej, badania wykazały, że 70% zmian organizacyjnych nie przynosi rezultatu.
Jeszcze nie tak dawno po każdej zmianie następował okres względnej stabilizacji. Był czas na zaplanowanie dalszych działań. W dzisiejszych czasach nie ma zbyt wielu momentów na odpoczynek i przygotowania.

Jak świadomie zarządzać zmianą?

Otoczenie firmy zmienia się bardzo szybko: pojawiają się nowe technologie, nowe pomysły konkurencji, nowe mody konsumentów. Aby dotrzymać kroku tym zmianom, przedsiębiorstwo musi ciągle modyfikować swój sposób działania na poziomie strategii, zarządzania produkcją, sprzedażą i finansami, a najczęściej na wszystkich tych obszarach równocześnie. Większość ludzi postrzega zmiany jako proces, który częściej wiąże się ze stratą, niż z korzyściami.

W firmie procesowi wprowadzania każdej zmiany towarzyszy początkowy spadek wydajności, po którym następuje znaczny wzrost. Skuteczni liderzy zmiany rozumieją istotę procesu wdrażania nowych rozwiązań, potrafią zminimalizować spadek wydajności i czas potrzebny do osiągnięcia wyznaczonych celów.
Liderzy, którzy poświęcili czas na opracowanie koncepcji zmian, są przekonani o ich konieczności, znają powody podjęcia wszystkich decyzji i skupiają się na skutecznym komunikowaniu wizji zmiany — odnoszą sukcesy.

Świadomie zarządzają zmianą menedżerowie którzy:

  • Zdają sobie sprawę, że zmiana wzbudza opór i sprzeciw, bo wiąże się z utratą znanej przeszłości, rutynowego rytmu pracy, komfortu psychicznego.
  • Wiedzą, że zmiana to przewidywalny proces, którym można pokierować.
  • Znają źródła oporu i budują pozytywne nastawienie do zmian u swoich ludzi.

Reakcję każdego człowieka na zmianę można podzielić na 4 etapy:

  1. Faza wyparcia – wierzymy, że zmiana nas nie dotyczy, więc nie zmieniamy dotychczasowych działań i unikamy rozmów na ten temat.
  2. Faza oporu – pojawia się złość, irytacja i strach przed przyszłością, nowa sytuacja zaczyna być postrzegana jako zagrożenie.
  3. Faza prób – zaczynamy się uczyć nowych zachowań i umiejętności, oswajamy się z nową sytuacją, szukamy rozwiązań i eksperymentujemy.
  4. Faza akceptacji – wraca satysfakcja z wykonywanej pracy, odczuwamy dumę, że sprostaliśmy nowym wyzwaniom.

Człowiek musi przejść przez te cztery fazy, aby zmiana dokonała się w nim i wokół niego. Zadaniem menedżera jest rozpoznanie, w jakiej fazie zmiany jest jego firma i przeprowadzić przez nią swoich ludzi. Powinien okazać zrozumienie dla negatywnych reakcji i zbudować pozytywne nastawienie do kolejnych zmian w przyszłości. Jest zobowiązany nieustannie przekonywać, że:

  • MUSIMY się zmienić – bo zmiana jest koniecznością.
  • CHCEMY się zmienić – bo zmiana jest nam potrzebna.
  • POTRAFIMY się zmienić – bo mamy wsparcie i możliwości.

Po przejściu przez proces zmiany najważniejszym celem menedżera jest utrwalenie nowej sytuacji w firmie, uniemożliwienie ludziom powrotu do starych nawyków i zachowań.

Borykasz się z problemami lub planujesz zmiany w swojej firmie? Skontaktuj się z naszymi konsultantami! Dostarczymy Ci wiedzy i narzędzi, aby przeprowadzić je skutecznie i bezpiecznie, a Twoich menedżerów nauczymy, jak oswoić pracowników z przejściem przez ten trudny proces. Zobacz, jak pomogliśmy innym!

0
    0
    Twój koszyk
    Twój koszyk jest pustyPowrót do sklepu