Czy możesz opisać swoją unikalną propozycję sprzedaży w jednym zdaniu?
🛑 Rozwiązanie, które jest inne, zawsze jest lepsze niż rozwiązanie , które jest tylko lepsze.
Unikalna propozycja sprzedaży ( ang. USP- Unique Selling Proposition) to komunikat marketingowy, która przekonująco wyjaśnia, dlaczego klient powinien kupować od danej firmy albo właśnie z nią robić interesy.
Twoja unikalna propozycja sprzedaży powinna być:
- 👍 Konkretna – zamiast „Jestem dentystą” lepiej: „Jestem dentystą, sam mam wrażliwe zęby , więc moja praktyka skupia się na eliminowaniu bólu”
- 👍 Zwięzła
- 👍 Znacząca – twoja USP jest zawsze interesująca w twojej opinii. Niestety, twoich klientów otaczają inne oferty. Dlatego zamiast „ Jesteśmy najbardziej szanowaną firmą ubierającą mężczyzn w mieście” lepiej: „Najdroższe garnitury w mieście, nie bez powodu”
🛑 Unikalna propozycja sprzedaży opisuje wyjątkowość Twojej propozycji dla klienta w porównaniu z konkurencyjnymi ofertami.
Zdefiniowanie twojej USP wiąże się ze szczegółowym przeanalizowaniem biznesu w obszarach:
- Odbiorca – kto jest twoim idealnym klientem? Bądź na tyle konkretny, na ile to możliwe, pomyśl nawet kto nie jest twoim odbiorcą.
- Problem – jaki problem twojego idealnego klienta rozwiązujesz? Najlepiej żeby to był problem, którego inne dostępne na rynku produkty rozwiązać nie mogą. Jaki dyskomfort klienta eliminujesz? W jaki sposób polepszasz sytuację klienta w wyniku jego współpracy z tobą albo zakupu twojego produktu, w porównaniu z dostępnymi możliwościami?
- Wyjątkowość – co odróżnia cię od innych? Co znacząco wyróżnia? Możesz się wyróżnić obsługą, zasięgiem, doświadczeniem, techniką, gwarancją, dodatkami. Skup się na garstce rzeczy, które czynią Cię naprawdę jedynym w swoim rodzaju – rzeczy, które naprawdę robią różnicę dla Twoich odbiorców.
❓ Czy możesz czytelnie i chwytliwie opisać swoją USP w jednym zdaniu?
Jeżeli wytłumaczenie ludziom, dlaczego powinni kupić właśnie Twój produkt zajmuje cały akapit to:
- 🔰 Przestaną cię słuchać po 10 słowach i pominą to, co ważne
- 🔰 Twoja propozycja sprzedaży nie jest wystarczająco dopracowana, by wyróżnić się na zatłoczonym rynku.
Oto kilka dobrych przykładów produktów z ich USP i hasłem marketingowym:
- BMW – samochód ostateczny
- Dawn Dishwashing Liquid – tłuszcz schodzi Ci z drogi
- Allegro – sklep, w którym jest wszystko, czego potrzebujesz
- FedEx – kiedy naprawdę, absolutnie paczka musi być na drugi dzień
- M&M’s – rozpływa się w ustach, nie w dłoni
- Żabka – mały, wielki sklep
- Walmart – niskie ceny każdego dnia
Unikalna wartość sprzedaży ma podstawowe znaczenie w przekonaniu klienta, ale to, czym jest twoja USP w twoich własnych oczach, nie ma w ogóle znaczenia. To, co produkt reprezentuje dla danej osoby, nazywamy marką.
Jeżeli klienta interesują tylko niskie ceny i ignoruje lub nie dostrzega wartości wyróżniających twoją ofertę, wówczas wiadomość pochodząca od niego brzmi: „ W moich oczach twój produkt się nie wyróżnia” i dlatego jedyną rzeczą, jaką bierze pod uwagę jest cena.
❗ Uwaga!
Czy twój produkt rozwiązuje problem klienta, który on chce rozwiązać, czy problem, który tylko potrzebuje rozwiązać? Rynek klubów fitness powinien być znacznie większy niż jest obecnie. Jednak tylko ci, którzy chcą ćwiczyć decydują się na karnet, nie zaś wszyscy, którzy potrzebują ćwiczeń.
🛑 Stwórz produkt, który klient będzie chciał kupić, a nie produkt, do którego będziesz musiał przekonywać.
🔰 Tworząc swoją unikalną propozycję sprzedaży nie zapomnij starego powiedzenia „Cena, jakość, obsługa – wybierz dowolne dwie opcje”. Nie możesz zadowolić wszystkich.
👣 Chcesz się dowiedzieć więcej na temat tworzenia strategii marketingowych? Sprawdź na https://synergy-consulting.pl/doradztwo/#strategie-marketingowe i skontaktuj się z nami.
Bibliografia:
Jim Muehlhausen „Modele biznesowe”