Coaching zespołów, czyli o mądrości zespołów i organizacji

We współczesnych firmach coraz więcej działań realizowanych jest przez zespoły: projektowe, interdyscyplinarne oraz zarządy. Zespoły te mają jeden cel – osiągnąć wynik, który stawia przed nimi firma. Efektywność pracy zespołowej staje się kluczowym tematem dla firm, które chcą wyprzedzać konkurencję. Innowacyjne firmy działające na polskim rynku, coraz częściej sięgają po coaching dla managerów oraz coaching dla zespołów. Kiedy zdecydować się na coaching zespołu?

Jest wiele symptomów wskazujących na to, że zespół potrzebuje pomocy. Poniżej przedstawiamy dwie typowe sytuacje.

Przypadek 1:

Firma produkcyjna zatrudnia 130 osób w działach: projektowanie, produkcja, sprzedaż, kosztorysowanie, finanse i administracja. Właściciele próbują opanować narastające podziały na grupy, które stają się coraz bardziej niezależnymi „pionami” dbającymi o własny status.

Opinia pracowników z działu produkcji:

  • Ci w sprzedaży obiecują Klientom wszystko, żeby tylko sprzedać, a my na produkcji mamy to potem zrobić.

Opinia pracowników z działu sprzedaży:

  • Na produkcji nie rozumieją, że Klient nie może tyle czekać na produkt. Potem trzeba go jeszcze zamontować!.

Opinia z działu kalkulacji:

  • Handlowcy nie pytają Klientów o ich dokładne oczekiwania i potem nie wiadomo co mamy wyceniać. Najlepiej jakby oni to sami robili.

W takich warunkach narasta brak zrozumienia i wrogość. Efektywność spada w miarę powtarzania sentencji: „MY nie mogliśmy tego zrobić, bo ONI…”.

Celem warsztatów coachingowych jest usunięcie barier pomiędzy działami. Poszczególne osoby z tych „pionów” zapraszamy do postawienia się w sytuacji pozostałych. Kiedy „wchodzą w buty” drugiej strony, zaczynają inaczej postrzegać ich zachowanie. Mają szansę zrozumieć, że „ONI” też kierują się swoimi racjami i celami. Następnie każdy z nich ma za zadanie odpowiedzieć na pytania:

  • Czego potrzebuję od drugiej strony?
  • Co ja mogę im dać?

Warsztaty pozwalają znaleźć źródło nieporozumień i dowiedzieć się, co można zaoferować innym. To stanowi pierwszy krok do zmiany.

Przypadek 2:

Agencja reklamowa, kreatywni pracownicy, wspaniała atmosfera. A jednak efekty pracy coraz mniej zadowalające. Na czym polega problem?

Wg Team Coaching International najlepsze zespoły nastawione są w równej mierze na produktywność, jak i na dobre relacje. Ludzie w zespołach chcą osiągać wyniki. Naturalną konsekwencją nadmiernej koncentracji na miłej atmosferze jest utrata tych osób, które chcą widzieć wymierne rezultaty swojej pracy.

Gdy mamy do czynienia z taką sytuacją, celem warsztatów coachingowych jest skłonienie członków zespołu do zdefiniowania celu, wybrania lidera, określenia zasobów koniecznych do realizacji zadań oraz zaakceptowania kryteriów, dzięki którym pracownicy będą wiedzieć dokąd zmierzają.

Tego rodzaju warsztaty pozwalają pracownikom poczuć się współodpowiedzialnymi za realizację zadań, a w efekcie zacząć pracować efektywniej.

Ale uwaga: nie wszystko zależy od zespołu!

Należy pamiętać, że coaching to proces, który wymaga zmiany nawyków i wypracowania nowych zachowań, a to wymaga czasu. Rolą prowadzących jest wspieranie zespołu w drodze do wytyczonego celu.

Trzeba mieć też na uwadze, że nie zawsze samo usprawnienie pracy zespołu wystarczy. Może okazać się, że zespół nie osiąga wyników, bo przełożony nie umie jasno określić zadań, albo firma nie zapewnia narzędzi potrzebnych do ich realizacji.

Może być też tak, że zespół nie ufa swoim przełożonym i ukrywa napotykane problemy. Wtedy skuteczność coachingu może być ogromna – zależeć będzie jednak od tego, na ile firma i jej liderzy są w stanie wyciągnąć wnioski z mądrości swoich zespołów i pomóc im realizować cele.

Jeśli obserwujesz niepokojące zjawiska w swojej firmie – takie jak np. brak porozumienia między zespołami, niską efektywność pracy, utratę cennych pracowników – skontaktuj się z nami! Nasi konsultanci dokonają analizy Twojego problemu i pomogą Ci go rozwiązać.

0
    0
    Twój koszyk
    Twój koszyk jest pustyPowrót do sklepu