KLIENT I JEGO PROBLEM.
Zgłosił się do nas Właściciel firmy z branży budowlanej z prośbą o audyt struktury organizacyjnej. Firma szybko się rozwija, zwiększa zatrudnienie i planuje otwierać nowe oddziały. Wzrasta liczba pracowników i klientów, ale niestety zwiększa się też ilość problemów:
Klient, świadomy istniejących problemów uznał, że bez zmiany sposobu zarządzania firmą, dalszy jej rozwój jest zagrożony.
DZIAŁANIE
Organizacja pracy w firmie.
👉 W pierwszym etapie pracy przeprowadziliśmy audyt organizacyjny. Opisaliśmy jakie procesy występują i jakie działania są w firmie wykonywane. Następnie ustaliliśmy ilu pracowników jest zaangażowanych w ich realizację oraz na jakich stanowiskach.
👉 Zdiagnozowaliśmy, gdzie należy udrożnić procesy i opisaliśmy jak powinny one przebiegać prawidłowo. Na tej podstawie opracowaliśmy bardziej rozbudowaną i adekwatną do procesów strukturę organizacyjną firmy. Wytypowaliśmy stanowiska kierownicze w działach i opisaliśmy dla nich zakresy kompetencji, obowiązków i odpowiedzialności.
👉 Właściciel zdecydował się awansować na te stanowiska pracowników w ramach rekrutacji wewnętrznej. Byli to – w jego opinii – ludzie godni zaufania, odpowiedzialni i zaangażowani, jednak nie mieli wiedzy ani umiejętności jak zarządzać pracownikami.
👉 Dlatego – za zgodą Właściciela – przeprowadziliśmy diagnozę predyspozycji zarządczych wybranych liderów za pomocą kwestionariusza Extended DISC „Mój styl zarządzania”. Indywidualnie z każdym kierownikiem omówiliśmy jego predyspozycje zarządcze i wskazaliśmy obszary do rozwoju zawodowego i osobistego.
👉 Wszyscy pracownicy zostali poinformowani o istocie i celu wprowadzonych zmian. Dowiedzieli się, kto jest ich bezpośrednim przełożonym i z czego będą rozliczani.
Zostali przeszkoleni zgodnie z procedurami. Otrzymali zakresy obowiązków na stanowiskach pracy.
👉 Wszyscy kierownicy wzięli udział w cyklu szkoleń obejmujących tematy z zakresu zarządzania:
👉 Opracowaliśmy system premiowania pracowników, który ma na celu zwiększenie ich efektywności i motywacji do pracy zgodnie z celami firmy.
Zarządzanie danymi.
👉 Przeanalizowaliśmy dostęp do danych wykorzystywanych przez pracowników. Stwierdziliśmy, że firma wykorzystuje dwa niekompatybilne systemy komputerowe – jeden do obsługi sprzedaży i księgowości oraz drugi do obsługi magazynu. Wymiana danych pomiędzy systemami odbywa się ręcznie na podstawie wypisanych kartek i nie przebiega natychmiast po zajściu zdarzenia. Z tej przyczyny stany magazynowe nie są aktualne w czasie rzeczywistym.
👉 Zaproponowaliśmy jednolity system opisywania danych ( system kodów) i stosowanie go w obu systemach informatycznych. Dzięki temu można eksportować zagregowane dane z jednego systemu do drugiego i uzyskiwać wiarygodne informacje o przebiegu zamówienia i stanów magazynowych sprzętu budowlanego ( raporty na formularzach Excel i Google).
👉 Uporządkowanie danych pozwoliło również przeprowadzić analizę rentowności poszczególnych zamówień, klientów i działalności operacyjnej przedsiębiorstwa.
Przygotowane przez nas wzory raportów pozwoliły Właścicielowi monitorować bieżącą sytuację finansową firmy.
EFEKT
W efekcie przeprowadzonego audytu organizacyjno-zarządczego doradcy zdiagnozowali przyczyny obserwowanych trudności i zaproponowali działania naprawcze. W ich wyniku w firmie: